torsdag 18 mars 2010

Utveckling pågår...

Några tankar från mig.

Det finns möjligheter till lärande i allt vi går igenom. För mig känns det viktigt att förutsättningar finns för att få  bearbeta våra upplevelser genom att lyssna, reflektera och samtala med varandra. Det tror jag vi har fått!
I måndags och tisdags hade vi  Sokrates samtal igen och då fick vi möjlighet att träna på att höra varandras åsikter och att själva delta i samtalen. Jag tror att vi också tänker och reflekterar både före och efter samtalen ( iaf gör jag det). Jag tycker också om det spontana- att vi handlar och agerar just i stunden. När vi spontant handlar kan vi nog ibland överskrida tidigare gränser och våga mer. För att våga mer är förutsättningen att vi trivs i gruppen och vill samarbeta. 
Samarbete för mig är att ta tillvara alla goda resurser och fina ideér som finns i gänget. Vår performace handlar bl.a om olikheter och vi har samtalat mycket kring ämnet, något som jag gillar. Då vi är 14 st i gruppen innebär det också att vi har 14 olika behov,erfarenheter och värderingar som påverkar våra upplevelser, åsikter och handlingar.
Hur kan vi använda oss av allas olika erfarenheter och hur kan vi lära och utvecklas? Vi kan lära av varandra. Jag känner att mitt erfarenhetsfält utvidgas, nya tankar läggs till mina tidigare tankar. Vad som jag kommer att ta till mig och vad jag kommer att släppa, vet jag i skrivande stund inte. Det hela är en lång process. Fortsättning följer....

Ps: Jag håller tummarna för oss alla i morgon och nu god natt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar