söndag 7 mars 2010

Vad är en bal på slottet, när jag kan få vara kreativ på HDK

Jag blir lite ledsen över att min blogg strular. Allt det jag tidigare skrivit finns ju inte kvar....kan någon förklara? Jaja, jag fortsätter väl att skriva och hoppas på en glad överraskning nästa gång jag loggar in. Jag ska försöka återberätta något av det jag skrivit och förlorat. 

Jag tycker att associationsövningarna kring ordet samhälle gav utmärkta tillfällen att klargöra att vi människor tänker olika. Var och en upplever och uppfattar saker och ting i vår omgivning på sitt sätt, något som vi självklart också skall respektera och värdesätta. 
Det var roligt att utifrån en lapp som det stod något på bygga ett "samhälle". Jag utgick från ordet tid. Tiden går som samhällen åldras. Timglaset som jag skapade har också en symbol över att alla ting i samhället som har ett slut. Allt som föds måste dö, liksom man river byggnader och bygger nytt. 

Vygotskijs skriver att kreativitet och fantasi alltid är förbundet med och hämtas ur verkligheten. Han betonar också att kreativitet är nyckeln till lärande. På HDK får vi möjlighet att vara kreativa och visst lär jag mig mkt på det. Te.x mod att våga pröva, mod att misslyckas, mod att våga utvecklas och kanske mogna. Som blivande lärare tror jag att det är viktigt att ha kunskap om kreativitetens  villkor och väsen samt dess innehåll. Att vara en hjälpande hand för att skapa mening och intresse för lärande. Genom att själv ha fått pröva på och lyssnat till er kursares tankar och erfarenheter, tror jag att jag kommer att ha lättare att bejaka elevers ibland annorlunda, nyskapande och lite tokiga ideér. Att inget är rätt eller fel känns STORT och VIKTIGT. Jag vill  haka på elevens fantasi och flyga med dem upp bland molnen och dyka djup ner i havet eller kanske gå vilse i skogen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar